Cattis!

Lite om miljö, resor, pyssel, hem, fritid och andra små saker som förgyller vardagen:)

Tammerfors Juli -08

Publicerad 2008-10-04 11:58:34 i Resor,

Några dagar i Finland.

I somras fick Mr T åka på jobb i Tammerfors under min semester:( Men då var det ju bara för mig att åka dit om ja ville träffa honom, så det gjorde jag:) Jag överlevde till och med flygturen dit. Usch vad jag inte gillar att flyga...

Under dagarna som han jobbade strosade jag omkring på stan och kollade mig runt lite. Riktigt mysig stad var det och riktigt gott väder hade vi också. Härligt var det på kvällen att kunna sitta på en uteservering med god mat o en kall öl och bara vara och njuta av semestern. (Stackars stackars Mr T som fick jobba).

En dag var vi till ett Nöjesfält med ett snurrande utkikstorn som hette Näsinneula observation tower. Helt otrolig utsikt! Man såg ut över hela Tammerfors med alla dess vatten. Här kommer lite bilder på tornet, från tornet och i tornet.


   



Vi åkte också förbi Finska Ortodoxa Kyrkan i Tammerfors, den var otroligt pampig och det riktigt glittrade om den när solen lyste i spirorna.


Finska Ortodoxa Kyrkan


Fakta

Tammerfors (finska Tampere) är en stad och kommun belägen i landskapet Birkaland i Västra Finlands län i Finland. Tammerfors, som är den tredje största staden i landet.
Staden Tammerfors grundades av Gustav III den 1 oktober 1779.

(Fakta hämtat från Wikipedia -08)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela