Cattis!

Lite om miljö, resor, pyssel, hem, fritid och andra små saker som förgyller vardagen:)

TBE

Publicerad 2009-04-10 10:52:24 i Blandat,

TBE orsakas av ett virus och överförs genom fästingbett. Eftersom viruset kan ge en svår infektion i hjärnan och nervsystemet tänkte jag att det kan vara bra att vaccinera sig. Men det är en liten procedur att göra detta. Först ska man ta två sprutor samma år (tog min första 2005) med två veckors mellanrum. Sen ska man vänta och ta nästa spruta året därpå. Nu har jag iaf tagit min påfyllnadsdos, den fjärde spruta, tre år efter den sista.. Men jag måste ändå fylla på dosen vart 3-5é år. Men jag tycker nog att det är värt det. Fick hur mycket fästingar som helst förr året och det skulle ju vara trist att få TBE. Finns nämligen en hel del sån i Värmland vad jag förstått.



Cattis.....

Kommentarer

Postat av: Mr T

Publicerad 2009-04-15 23:15:44

Kanske skulle ta en sån jag med, men det får vänta. Har redan börjat ge blod, det får vara nog med nålar ett tag...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela