Cattis!

Lite om miljö, resor, pyssel, hem, fritid och andra små saker som förgyller vardagen:)

Leva och fungera

Publicerad 2009-04-21 17:32:20 i Blandat,

 Idag var vi på min arbetsplats iväg på Leva och Fungera Mässan. Förutom att de hade massa godis som man gick och knaprade på, så fanns massor av montrar med all sorts hjälpmedel för personer med olika funktionsnedsättningar. Jag gillar att gå omkring på mässor och titta runt. Man får ofta lite aha upplevelser när man ser något nytt man aldrig sett eller tänkt på förrut.

Det som satte djupast spår hos mig var en monter där det stod några hörselskadade killar. En av dem var helt döv men kunde se och läsa på läppar och den andre var både blind och döv. Fröken R och jag blev kvar där en bra stund och pratade med dem. Vi var nära gråt båda två när den av killarna som var döv och blind berättade hur hans skador uppstod. Han fick öroninflammation när han var sex år och blev då döv. När han sedan i vuxen ålder blev överfallen och brutalt nerslagen miste han sin syn. Vi stod och blev alldeles blöta i ögonen när vi lyssnade på honom, eller rättare sagt hans tolk. Han tecknade som vanligt till tolken som sedan berättade vad han sa till oss. Tolken översatte sen det vi sa till honom genom att teckna i hans hand. Detta har jag sett flera gånger förrut. Men eftersom man hörde hans historia blev allt så sorgligt men samtidigt så fasinerande, att man verkligen kan komma tillbaka till livet efter något sån.

Jag vet inte själv vad jag skullle ta mig till om jag blev både döv och blind. Skulle man vilja fortsätta leva? Jag vet inte faktiskt. Jag blev grymt imponerad av denna man, som trots att han är helt beroende av tolkar och assistenter för att klara sig verkar vara glad, possitiv och fortfarande har humor. Men lycklig är jag att jag kan se alla vackra blommor på våren och höra fåglarna kvittra.

Här är en länk till mässan:  http://nemonet.swefair.se/templates/FlexiblePage____169299.aspx

Nä nu var det dax att sätta sig och plugga lite igen. Phu...

Cattis.....

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2009-04-21 21:04:09

Jo man ska vara glad att man iaf är frisk =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela