Cattis!

Lite om miljö, resor, pyssel, hem, fritid och andra små saker som förgyller vardagen:)

I Åre

Publicerad 2009-01-04 22:37:36 i Nöjen,



Se upp i backen!!! Detta var dagen innan nyårsafton och vi drog på oss skidor och varma kläder. Tyvärr kunde inte Mr M vara med och åka idag eftersom han jobbade. Efter en hel dag med slalom i backarna är man ganska mör i kroppen. Mitt i backen tog vi oss en liten vilostund;)  Jag och lillebror sitter på någon sorts släde med en talande nallamamma i trä (gjord för barn förståss...).

Efter skidturen åkte vi ner till "stan" och gick en liten sväng på After Ski. Vi hamnade på Dippans där Wallmans hade show. Innan vi kom dit hade jag lite kontakt med en god vän Fröken L, som har stuga utanför Åre. Så hon kom också dit en sväng. Gissa om lillebror brev förvånad och glad;) Hade nämligen inte berättat för honom att hon skulle dyka upp hi hi.



På självaste nyårsafton tog vi en promenad i det blåsiga men vackra Åre. Vi gick till Ristafallet. Ristafallet är där Ronja Rövardotter och Birks flodfärd spelades in. Klippan jag pekar på satt Ronja och viftade med sina ben, det var dock sommar då.

 

Mr T blev lite sugen på at ta sig ett dopp i Ristafallet. Men efter lång övertalning lyckades jag få honom att låta bli;).
Samtidigt som vi kom dit, kom det även en annan stolle:) Riktigt häftigt var det att se honom klättra på isväggarna och lite sugen på att testa blev man ju.



Här är vi allihopa i Ristafallet:) Mr M, lillebror, Mr T och jag:)

 

Här tar vi oss en välförtjänt picknick ute i det fria. Det var riktigt gott att få lite varm choklad och lussebulle innan vi drog oss vidare:)



Här står ja i mitten med mina två pöjjker;)



Vi var även in till Åres chokladfabrik. Gissa om det såg gott ut... Vi handlade lite tryfflar som smakar helt gudomligt! Lillebror är helt såld på dem, de var grymt goda.

 

Snö, snö och snö. Det snöade varje dag vi var i Åre, vilket var riktigt mysigt. Här är vi i "stan" och kollar läget lite precis innan vi ska åka hemåt.

Väl på väg hem igen kunde jag inte låta bli att ta kort på en gammal liten Härbre, vilket är ett fristående mindre förrådshus eller visthus där bönderna förr och kanske än idag förvarade sina spannmål. Jag tycker de ser så grymt mysiga ut:) Tänker lite på Victor Rydbergs Tomten när jag ser detta. Miljön och många hus är mycket annorlunda uppe i Norrland om man jämför med här nere i Göteborg. Så otroligt vackert!

Kommentarer

Postat av: Mr T

Publicerad 2009-01-09 10:04:12

Gud så skönt det var med en resa dit. Komma bort från julmat och sånt. Synd att det krånglade med bilarna och vädret.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela